ClickCease
Skip to main content
En praktisk guide

Sådan skaber du en succesfuld digital marketingstrategi i 9 trin

I den moderne, digitalt drevne verden er en veludviklet digital marketingstrategi ikke bare en fordel, men en nødvendighed. For både nystartede virksomheder og etablerede spillere er den online tilstedeværelse afgørende for at opnå vedvarende succes. En solid digital marketingstrategi giver retning, hjælper med at optimere ressourceallokering og øger evnen til at nå målgruppen i et konkurrencepræget marked. Her er vores enkle guide til at skabe grundstenen til at opnå succesfuld digital marketingstrategi i 9 trin, der vil hjælpe dig med at optimere din virksomheds online potentiale.

Hvordan starter man en webshop?

1. Forstå dit marked

Det lyder simpelt og de fleste virksomheder vil mene at de helt intuitivt allerede kender deres marked, men før du begynder at definere mål og målgrupper, er en grundig markedsanalyse afgørende.

Brug værktøjer som Google Trends, SEMrush eller lignende til at identificere tendenser i din branche, analysere konkurrenter og få indsigt i potentielle muligheder i markedet.

Ved at forstå markedet kan du bedre udnytte dine styrker og identificere områder, hvor din virksomhed kan skille sig ud. Det handler om at lave den grundlæggende research så du kan justere og fintune dine målsætninger.

2. Definer dine mål for din marketingstrategi

Det første skridt i enhver effektiv digital marketingstrategi er at sætte klare mål. Uden præcise mål kan du nemt fare vild i de mange digitale værktøjer og platforme. 

Stil dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg opnå med min digitale markedsføring? 

Almindelige mål inkluderer:

  • Øget brandbevidsthed
  • Øget trafik til hjemmesiden
  • Generering af leads eller salg
  • Forbedret kundeengagement
  • Opbygning af et loyalt fællesskab online

Dine mål bør være SMART: Specific (specifik), Measurable (målbar), Achievable (opnåelig), Realistic (realistisk) og Time-bound (tidsbegrænset).

Overvej også at prioritere dine mål efter deres betydning og gennemførlighed. Kortsigtede mål bør understøtte dine langsigtede mål, så de arbejder sammen mod virksomhedens overordnede strategi.

Det er vigtigt at du får denne del veldefineret og ned på papir, da det vil hjælpe både dig og din marketingafdeling eller marketing partner til at forstå hvad opgaven er og om de tiltag i har implementeret har virket efter hensigten. Sagt på en anden måde så vil din målsætning hjælpe med at vise om din tid og penge er brugt efter hensigten. 

3. Kend din målgruppe

For at skabe en effektiv marketingstrategi er det afgørende at forstå, hvem din målgruppe er, hvad de har brug for, og hvordan de opfører sig online. Udvikl så detaljerede kundeprofiler som muligt og brug “customer journey mapping” til at visualisere, hvordan dine kunder interagerer med dit brand – fra det første møde til konvertering.

Segmentér ikke kun efter demografi, men også psykografi og adfærdsmønstre, så du får et mere nuanceret billede af, hvad der motiverer dine kunder. Brug værktøjer og data fra fx Google Analytics, LinkedIn Analytics, DreamData og f.eks dit CRM (HubSpot, Salesforce) eller kundefeedback evt. via spørgeskemaer (Typeform, SurveyMonkey) til at indsamle dybere indsigt i deres præferencer og online vaner. En præcis forståelse af din målgruppe gør det muligt at skabe mere værdifuldt og relevant indhold.

Det er særdeles værdifuldt når du skal henvende dig til dine kunder på sociale medier, nyhedsbreve eller blogindlæg, så du har en viden om hvilke emner og skrivestil der virker bedst på din målgruppe. Skriv til din målgruppe.

4. Vælg de rette platforme

Når du har et klart billede af din målgruppe, er næste skridt at vælge de digitale platforme, der giver mest værdi. I stedet for at forsøge at være alle steder, så fokuser på de kanaler, hvor din målgruppe er mest aktiv.

  • Sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok til brandbevidsthed og engagement.

  • Søgemaskiner til organisk trafik gennem SEO-optimering.

  • Email marketing til direkte kommunikation og pleje af leads.

  • Betalt annoncering på Google Ads og sociale medier til at ramme nye målgrupper.

Vælg platforme baseret på dine målgruppers præferencer og adfærd, og vær opmærksom på, at hver platform tjener forskellige formål og tiltrækker forskellige demografier.

5. Indhold er stadig kongen

Indhold er kernen i enhver digital marketingstrategi. Udtrykket "indhold er kongen" er mere relevant end nogensinde. For at engagere din målgruppe skal du skabe indhold, der taler direkte til deres behov og interesser og er i overensstemmelse med kunderejsens forskellige stadier (top-, midt- og bundtragt).

Overvej at arbejde med content funneling-strategier:

  • Awareness-indhold (Top-of-Funnel – TOFU) som blogindlæg, SOME, video og guides for at øge kendskabet. Formålet her er at tiltrække opmærksomhed og gøre folk opmærksomme på din virksomhed eller løsning. Indholdet skal være informativt, engagerende og hjælpe med at løse problemer eller besvare spørgsmål.

  • Overvejelsesindhold (Middle-of-Funnel – MOFU) som case studies, webinarer, email-serier eller whitepapers, der giver værdi og viser din ekspertise. Her begynder folk at evaluere deres muligheder og overveje løsninger. Indholdet skal være mere detaljeret og vise, hvordan din virksomhed kan hjælpe dem.

  • Konverteringsindhold (Bottom-of-Funnel – BOFU) som testimonials, tilbud, personlig rådgivning og demoer, der opfordrer til handling. Kunden er klar til at træffe en beslutning. Her handler det om at fjerne sidste tvivl og overbevise dem om, at din løsning er den bedste.

  • Fastholdelse (After-Sale Funnel) som hvordan-kom-godt-i-gang-guider, opfølgningsmails og loyalitetsprogrammer. En ofte overset del af tragten og fastholdelse af eksisterende kunder er oftest den nemmeste måde at lave mersalg.. Formålet her er at pleje kunderelationen og skabe loyalitet, så de bliver genkøbere eller ambassadører.

Indhold kan tage mange former: fra blogs og videoer til infografikker og kundecases. Tilpas din strategi efter dine mål og kunderejsen for at sikre, at din målgruppe bliver mødt med relevant indhold, uanset hvor de befinder sig i processen.

6. Optimer for SEO

SEO er en langsigtet investering, der kan drive vedvarende organisk trafik til din hjemmeside. I takt med at algoritmer bliver mere avancerede, er det vigtigt at tage hensyn til både tekniske og indholdsmæssige faktorer.

  • E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) er afgørende for, hvordan Google rangerer dit indhold. Sørg for, at dit indhold viser din ekspertise og er troværdigt.
  • Content clusters og pillar content hjælper søgemaskinerne med at forstå sammenhængen i dit indhold. Skab en hovedside om et emne (pillar content), som linker til mere specifikke, relaterede artikler.
  • On-page og teknisk SEO bør altid være på plads, fra URL-struktur til mobilvenlighed. Langt de fleste professionelt byggede CMS systemer vil have det på plads men det er altid en god ide at kontrollere for fejl evt. via Google Search Console, Screaming Frog SEO Spider, Moz Pro etc.


Det er klart at SEO er et mere kompliceret område, men ved at følge disse grund SEO-principper kan du forbedre dine placeringer og øge chancerne for, at din målgruppe finder dit indhold organisk.

7. Udnyt Sociale Medier

Sociale medier giver dig mulighed for at interagere direkte med din målgruppe og opbygge relationer, der kan føre til øget brandloyalitet. Social listening kan hjælpe dig med at følge samtaler om dit brand og forstå tendenser i din branche.

Det handler om at overvåge samtaler, omtaler og interaktioner på sociale medier og andre onlineplatforme for at forstå, hvad folk siger om en virksomhed, et brand, en konkurrent eller en bestemt branche.

Det er vigtigt også at analysere data for at få indsigt i kunders følelser, behov og adfærd. Følg desuden nøje med i hvordan dine kunder udtaler sig omkring dine services via feedback som ratings fra Google og Facebook, da de kan have afgørende betydning for om nye kunder ønsker at besøge dit brand.

For at maksimere effekten af dine sociale medier:

  • Planlæg og post konsekvent evt. ved hjælp af en indholdskalender.

  • Skab engagerende indhold som afstemninger, stil gode spørgsmål til målgruppen, konkurrencer og give mulighed for brugergenereret indhold.

  • Kommenter på og indled samtaler med relaterede indholdsskabere.

  • Indgå i samarbejde med relevante influencers for din målgruppe.

  • Brug betalte annoncer til at ramme specifikke målgrupper og udvide din rækkevidde.

Sociale medier handler ikke kun om eksponering – det er en mulighed for at opbygge relationer og loyalitet gennem tovejs kommunikation.

8. Maksimér Email Marketing

Email marketing forbliver et af de mest effektive værktøjer til lead nurturing og konverteringer. Det er også en af de billigste måder at nå sin målgruppe på. Det er desværre for mange firmaer en lidt overset markedsføring strategi men for at lave en effektiv email marketing-strategi skal du overveje at:

  • Segmentér din emailliste, så dine modtagere modtager relevant indhold. Jo mere målrettet du kan lave dit indhold til dine kunders præferencer, jo større bliver din konverteringsrate og jo mindre er din risiko for at de melder sig fra listen.

  • Automatisér emails baseret på kundernes adfærd og brug drip campaigns til at pleje leads. Det kunne f.eks være automatiserede emails som velkomstmails, opfølgning efter køb eller pleje mails med “vi savner dig” og en rabatkupon. Drip campaigns kunne være en række emails, der forklarer fordelene ved dine produkter eller tjenester eller en onboarding kampagne, der hjælper nye kunder med at lære, hvordan de bedst bruger dit produkt.

  • A/B-test dine emails for at finde de mest effektive budskaber og CTA'er. Det virker utroligt godt til at teste hvilke type af mails dine kunder respondere bedst på og gør at du kan få værdifulde indsigter langt hurtigere end hvis du ikke A/B tester.

Ved løbende at analysere åbningsrater, klikfrekvenser og konverteringsrater kan du finjustere dine emails og sikre maksimal effektivitet.

9. Mål, Analysér og Tilpas

Den sidste og måske vigtigste del af din digitale marketingstrategi er konstant at måle, evaluere og justere. Fastlæg en “Test-and-Learn” kultur, hvor du løbende eksperimenterer med nye tiltag og optimerer ud fra data. Det handler om at bruge små, kontrollerede eksperimenter til at teste hypoteser, indsamle feedback og tilpasse sig baseret på, hvad der virker – og hvad der ikke gør. Implementer dog ikke for mange ting på en gang med mindre du har helt styr på data.

Simple KPIs, du kan følge, inkluderer:

  • Trafik og kilder til hjemmesiden

  • Konverteringsrater og ROI

  • Engagementsdata på sociale medier og emails

Ved at benytte værktøjer som Google Analytics, Matomo og andre analyseværktøjer kan du løbende forbedre din strategi og tilpasse dig markedets skiftende dynamikker.

Det er vigtigt at få sat trackingen korrekt op fra start, så du rent faktisk kan måle på om din tid og budget, rent faktisk bidrager positivt til din forretnings bundlinje.

For de fleste B2C virksomheder er opsætningen af tracking ret let, men for en del B2B virksomheder kan det være vanskeligt at få det fulde billede. Det skyldes at der ofte går lang tid fra en potentiel kunde, ser dit produkt til de tager en beslutning og rejsen kan også være længere og strække sig over flere platforme. De ser måske din virksomhed på LinkedIn, læser en nyhedsmail eller blogpost, besøger dit website og til sidst ringer til jer.

Den rejse er svær at kvantificere og her er det oftest nødvendig, at se om der er korrelation mellem øget markedsføring og mængden af leads/salg der kommer ind til salgsteamet.

Afsluttende tanker:

En succesfuld digital marketingstrategi

En succesfuld digital marketingstrategi kræver målrettet planlægning, en dyb forståelse af markedet og din målgruppe samt evnen til at tilpasse sig hurtigt til nye trends.

Når du skaber værdifuldt og relevant indhold, optimerer for SEO og bygger stærke relationer på sociale medier, står du godt rustet til at drive vækst og skabe vedvarende succes.

Hold dig opdateret og vær parat til at justere din strategi i takt med den digitale udvikling – det er nøglen til langvarig relevans i et digitalt landskab.

Vil du høre mere om digital marketingstrategi?

Er du klar til at tage din digital marketingstrategi til det næste niveau? Tag det første skridt i dag ved at gennemgå vores tips og begynde at implementere de nøgleelementer, vi har identificeret.

Har du brug for mere hjælp? Vi kan give dig den vejledning og support, du har brug for, for at forbedre din digital marketingstrategi og opnå bedre resultater. 

Gå ikke glip af denne mulighed for at gøre en reel forskel i din online markedsføringsstrategi. 

Lad os tage en snak

Ring til os på tlf: +45 71 990 360 eller skriv til os på info@w360.dk
Tag fat i os!
Vi svarer inden 24 timer.
Marketing service Full-service digitalt bureau
w360 - Marketing service

Find os

Hørkær 26, plan 2
2730 Herlev

CVR. Nr: 36488697