Claus Ømand

10. november 2022

En praktisk guide

Hvordan starter man en webshop?

Når du starter en webshop for første gang, er der en lang række valg, du skal træffe og vigtige ting, du skal have på plads, før din nye shop kan gå online.

Du skal vælge, hvilken webshop-løsning din netbutik skal bruge, og du skal overveje, hvilke behov din shop skal kunne løse. Du skal have styr på dit domæne og fragtmuligheder for varerne, og du skal have en aftale om betalingsgateway og en indløsningsaftale.

Her giver vi en kort guide til, hvordan du bedst kommer i gang med en ny onlineshop.

Læs med herunder.

Hvordan starter man en webshop?

Overvej, hvad din webshop skal kunne

Når du har taget beslutningen om at starte en webshop, er det klogt at tage et grundigt kig på de egenskaber, du ønsker din shop skal have.

Et godt sted at starte er at få defineret dit varesortiment. Hvis du sælger standardvarer, som ikke kræver speciel forsendelse, så er kravene til shopsystemet mindre omfattende og kan derfor rimeligt nemt imødekommes af de fleste webshop-løsninger.

Vil du derimod sælge produkter der er mere komplekse, f.eks. vægmaling der både kan tones i mange farver, fås i forskellige mængder og måske kræver en anden type fragt, så stiller det naturligvis væsentlig flere krav til webshoppens egenskaber.

I dette tilfælde, vil de fleste webshop-løsninger kræve specielle tilpasninger for at kunne dække dine behov.
Derfor skal du undersøge, om den shopløsning du kigger på, nu også dækker behovet for håndtering af varianter, kategorier, antal af produkter i sortimentet, mængderabatter, udsalg, sammensatte produkter osv.

Skal du sælge til udlandet?

Hvis du forventer, at du på et tidspunkt skal ud over landets grænser eller allerede har et internationalt kundegrundlag, så bør du også sikre dig at din webshop-løsning kan håndtere flere sprog. De fleste webshops kan håndtere flere sprog, men nogle systemer er væsentligt bedre til at håndtere sprog end andre. Du skal også sikre dig. at systemet du vælger kan håndtere differentieret moms, baseret på lande både indenfor og udenfor EU, ellers kan det blive et problem for din forretnings succes.

Har du brug for integrationer til din webshop?

Det er meget almindeligt i dag, at de fleste webshops integrerer med andre IT-systemer via API-løsninger. Den åbenlyse grund er, at de sparer dig for mange manuelle arbejdsgange og samtidig kan give dig værdifuld indsigt i din forretning. Gode eksempler på ofte benyttede integrationer er webanalyse, kundehåndtering (CRM), nyhedsbreve, forsendelse, lagerstyring, point-of-sale system (POS) og bogføring. Altsammen systemer, der skal være med til at understøtte din forretning og lette det manuelle arbejde.

Hosting og domæne

En af de helt basale ting, man som webshopejer skal have på plads er domænet, som du skal have ejerskab over. Desuden hosting til den webshop, du skal igang med at opbygge. Man kan typisk købe begge dele samtidig, men hvis man er i tvivl om, hvilken webshop-løsning, man skal benytte, og gerne vil sikre sig sit domæne, så er det muligt at købe domænet alene. Hvis man køber hosting sammen med sit domæne, skal man være sikker på, at hostingen er passende til den shopløsning, man ønsker at benytte. Her er det typisk et dårligt sted at spare penge.

Aftale om betalingsgateway og indløsningsaftale

For at du kan sælge online, kræver det at du har en betalingsløsning i form af en en betalingsgateway og en indløsningsaftale. For webshops, der primært henvender sig til det danske marked, er det vigtigt at du kan modtage betaling med Dankort, MobilePay og Visakort. Hvis du påtænker at gå ind i andre lande, skal du sikre dig, at du har styr på hvilke betalingsløsninger, der er udbredte i det pågældende område, da du ellers risikerer at miste kunder. 

Indløsningsaftale
For at kunne modtage kortbetaling, kræver det at du indgår en indløsningsaftale med en udbyder af de kort, du ønsker at kunden kan benytte. For Dankort skal du have en indløsningsaftale med Nets, mens der er en lang række udbydere for populære kort som f.eks Visa og Mastercard. For at bruge Dankort fra Nets, bliver man typisk mødt med et krav om at skulle stille sikkerhed på en låst konto, for at sikre din webshop-kunder mod manglende tilbagebetalinger. 

Betalingsgateway 
Der stilles store krav til sikkerheden ved online betalinger, og derfor vil betalinger typisk blive behandlet af en betalingsgateway, som er tilkoblet din webshop. I praksis betyder det, at i det øjeblik, en kunde trykker ´betal ´på shoppen, så foregår håndteringen af selve betalingen af en sikker service, også kaldet en betalingsgateway. De fleste store betalingsgateways vil kunne hjælpe med indløsningsaftaler. Det gør det nemmere at få en betalingsløsning på webshoppen. Det er også betalingsgatewayen, der står for håndteringen af dine betalinger og sørger for, at pengene flyttes fra kunden og over til din konto. 

Andre betalingsløsninger kan komme på tale, og under danske forhold er MobilPay ikke til at komme udenom. For andre kan Apple Pay eller Google Pay være relevante, omend de endnu ikke er udbredte alle steder.

Opbygning og design af shoppen

Når du har dine kravspecifikationer på plads og du har valgt et shopsystem, kommer du til den nok vigtigste del af arbejdet: at få strukturen og webshop-designet på plads. Her kan du med fordel vælge at benytte et professionelt webshop bureau til design og opbygning, da de typisk ligger inde med værdifuld viden om effektive kunderejser og gode brugeroplevelser. 

Forkerte designbeslutninger og forkert opbygning, kan helt enkelt resultere i tabt salg og ringe mulighed for at blive fundet på søgemaskinerne, og dermed bliver det nemt for konkurrerende webshops at tage markedsandele.

Der skal vare på hylderne - produktbilleder og tekster

Den største udfordring ved at sælge på nettet, frem for i en fysisk butik, er at kunden ikke kan se, føle og afprøve produkterne. Derfor vil vi anbefale dig, at du gør dig meget umage med dine produktsider. Gør dig selv og dine kunder den tjeneste at komme med gode produktbeskrivelser og retvisende produktbilleder. Hvis du gør det, slår du to fluer med et smæk: Du hjælper din kunder, samtidig med at du øger dine muligheder for at blive fundet på Google og andre søgemaskiner, da gode tekster hjælper på SEO. 

Naturligvis er det meget tidsbesparende at tage producenternes færdige tekster og billeder, men du skal altid sikre dig, at du har tilladelse til at benytte dem. Vi anbefaler dog altid, at du gennemgår forhandlerens tekster og billeder og tilretter dem til din forretning.

Oplysninger du typisk skal bruge for at oprette et produkt

Basale produktinformationer

  • Produktets navn. Et retvisende produktnavn.

  • Beskrivelsen af varen. Vi anbefaler, at der udarbejdes en god unik beskrivelse for hver vare og gerne både en kort og lang produkt tekst.

  • Produktnummer. Det kan også være EAN nummer, SKU eller andet relevant for dine varer.

  • Pris. Typisk pris ekskl. moms, da langt de fleste webshop-systemer håndterer moms separat.

  • Lager. Hvis du vil sikre dig, at de varer du sælger er på lager, er det vigtigt at din shop er opdateret.

  • Kategori. I hvilke kategorier eller sider på shoppen ønsker du, at produktet skal vises?

  • Produktegenskaber. F.eks en bærbar computers skærmstørrelse, ram, harddisk størrelse etc. er eksempler på produktegenskaber, som dine kunder vil efterspørge.

  • Varianter af varen.  F.eks ekstra small, small, medium, large, og/eller rød, blå, gul.

  • Billeder. Billeder af dit produkt er noget af det vigtigste for onlinesalg. Det er det største blikfang og det første indtryk, dine kunder møder. Derfor anbefaler vi altid, at du sikrer dig at du har billeder af høj kvalitet, der tydeligt viser produktets kvalitet og materiale. Meget gerne flere billeder i forskellige vinkler.

SEO - Oplysninger til søgemaskineoptimering

  • Meta Tag Title. Oftest den samme som produktnavnet, dog evt sammen med en kort salgsfremmende tekst. Hold den på 60 tegn eller mindre.

  • Meta Tag Description. Kort beskrivelse af produktet

Andre produktinformationer, som kan være relevante

  • Vægt. Vægten af varen i gram. Relevant, hvis du vil styre dine forsendelsespriser efter vægt

  • Producenter/mærker. Relevant, hvis du dine kunder skal kunne sortere efter mærker, poducenter/mærker eller du ved, at dine kunder efterspørger dem

  • Relaterede produkter. Vælg evt. om produktet har relaterede produkter. Det er oftest en overset feature i mange shops, men er en god måde at forøge salget på.

Kundeservice, juridisk og praktisk information

Kontaktinformation

Det er vigtigt, at der fremgår både firmanavn, adresse, CVR-nr., telefonnummer og en mailadresse på webshoppen.

Jo flere kontaktinformationer der fremgår, jo mere troværdig virker din webshop, og dermed vil dine kunder vil føle sig tryggere ved at handle hos dig.

Fragtpris og leveringstid

Du skal vælge en leverandør til fragt. Der er en del firmaer på markedet. Det er altid en aftale, du skal indgå mellem dig og fragtleverandøren.

Til fragt i Danmark anbefaler vi GLS, Bring, Postnord eller Pakkelabels.dk. Hvis du er i tvivl eller har behov for at få afklaret dine muligheder, så kontakt os.

Du skal gøre dig nogle overvejelser omkring prisen på forsendelse af pakker. Du vil modtage nogle priser fra din fragtleverandør, som du kan bruge.

Vi anbefaler, at du har en standardfragtpris og fri fragt over et fast beløb. Vi er godt klar over, at der kan være undtagelser fordi dine varer enten er tunge eller store, men det er godt at gøre fragtpriserne så gennemskuelige som muligt.

Typisk vil du kunne tilbyde:

  • Fri fragt over xxx kr - leveret til døren
  • Pakkeshop - nærmeste eller selvvalgt (afhængig af leverandør)
  • Forsendelse med omdeling, direkte levering til døren
  • Afhentning i butik - typisk gratis

Du skal også angive forventet leveringstid. Når kunden både kan se, at varen er på lager (evt. antal på lager), og hvor lang leveringstiden er, skaber det tryghed og sikkerhed for kunden, og det vil helt sikkert  påvirke dit salg.

Handelsbetingelser

De betingelser, der skal være opfyldt i forhold til dine handelsbetingelser, findes i forbrugeraftaleloven. Hvis du ikke sikrer dig, at dine handelsbetingelser er korrekte, kan det koste dig dyrt. Det er også derfor, at en kunde ikke kan gennemføre et køb på din shop, hvis kunden ikke godkender dine handelsbetingelser, fordi du har oplysningspligt som online forhandler.

De skal som minimum indeholde følgende punkter:

  • Virksomhedens kontaktoplysninger
  • Leveringsoplysninger
  • Betalingsmetoder
  • Fortrydelse og returret
  • Reklamationsret
  • Håndtering af personoplysninger

Det er et juridisk dokument og I bør behandle det som sådan.

GDPR - Cookie- og privatlivspolitik

Du er som online forhandler forpligtet til at overholde persondataloven, og dine kunder har ret til at få indblik i, hvilke personfølsomme oplysninger du opbevarer, og hvordan. Derfor er det også vigtigt, at du oplyser det til dine kunder.

Der findes der en masse skabeloner på nettet. Hvis du ikke selv kan finde en, kan du tage udgangspunkt i denne og derefter rette den til: http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Om os / Om virksomheden

Ud over at en god og fyldestgørende beskrivelse af firmaet giver troværdighed overfor jeres kunder, er det også et af de krav, der skal opfyldes, for at I kan ansøge om en indløsningsaftale og blive godkendt.

Beskriv, hvem der står bag webshoppen og hvad kunden kan forvente, hvis kunden handler hos netop dig.

Tidslinje for en typisk webshop

Inden projektstart

  • Kravspecifikation eller egenskaber for din shop.
  • Hvilke varer I vil sælge.
  • Hvilke lande I vil sælge til og hvilke sprog webshoppen skal være på.
  • Hav en forretningsplan og konkurrentanalyse på plads.
  • Overvej dine markedsføringsmuligheder, SOME, Google Ads, SEO, etc. 

4-8 uger før i går online - basis

  • Domænenavn
  • Valg af shopløsning 
  • Nedskrevne kravspecifikationer
  • Logo - gerne højtopløseligt eller som vektorgrafik
  • Ønsker til design
  • Liste af lande I ønsker at sælge til
  • Evt. andre sprog end dansk
  • Opret alle kategorier
  • Find gode billeder til alle varer
  • Klargør alle vareinformationer
  • Opret alle varer i systemet
  • Indgå aftale med fragtfirma
  • Skriv handelsbetingelser
  • Skriv cookie- og privatlivspolitik
  • Skriv tekst Om os / Om virksomheden
  • Tage stilling til, hvilken betalingsgateway og Indløsningsaftale I ønsker

2 uger før i går online - Inden du kan ansøge om betalingsløsning

  • Fragtpriser og leveringstider
  • Handelsbetingelser
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Om os / Om virksomheden

1 uge før I går online

  • Betalingsgateway og Indløsningsaftale
  • Afsæt tid til undervisning og opstart

Vi håber, at denne mail hjælper dig med at komme godt fra start.
Kontakt os endelig, hvis du mangler information.
Vi kan naturligvis hjælpe dig med alle aspekter omkring en ny webshop!

Lad os tage en snak

Ring til os på tlf: +45 71 990 360  eller skriv til os på info@w360.dk

Marketing service
Full-service digitalt bureau

w360 - Marketing service

Find os

Hørkær 26, plan 2
2730 Herlev

CVR. Nr: 36488697